søndag den 2. juni 2013

Dag 3 - Søndag den 2. juni
Roet 12 km.

Da jeg havde spist aftensmad i går, ville jeg ud at se på vejret og kajakken. Da jeg kommer ned til kajakken er den ved at blive spændt på en Toyota Hilux af en mand og hans søn. Efter lidt snakken frem og tilbage - hans engelsk var cirka ligeså godt som mit tyske - får jeg lov til at beholde kajakken. Han havde været bange for, at det var en, der var skyllet i land. Men jeg får at vide, at jeg ikke må campere der.
Så måtte jeg jo hellere flytte mig. Så jeg går tilbage og pakker lejren. Jeg kunne ikke lige gennemskue, hvor jeg nu skulle hen. Mens jeg pakker lejren vender de to tilbage. Manden Thomas har udlejer ferielejligheder 500 m. tilbage af kysten. Jeg kan få lov til at slå mit telt op der. Fantastisk.
Da jeg kommer derned sidder de begge ved vandet og venter på mig, hjælper med at bære kajakken op. Jeg får anvist teltplads og et toilet, jeg kan bruge. Og så bliver jeg inviteret ind for at se den tyske pokalfinale i tv. Jeg er ikke så god til sådan noget, så jeg takkede desværre nej til tilbudet. Jeg går i seng med forhåbningen om, at vinden ville lægge sig i løbet af natten

Ja, vinden var ikke blevet bedre næste morgen. Ifølge sejladsudsigten så var vinden 10-14 m/s fra NV. Det skal nok passe. Men jeg kunne ikke holde ud at vente mere.
Jeg skal dog først afsted omkring halv ti pga. tidevandet. Thomas byder på morgenkaffe, og igen er jeg en torsk og takker nej.
Men jeg kommer afsted og færger mig over mod Rømø. Det går fint, men det går langsomt og det er hårdt. Bølgerne er til tider op til 2 m, men det er mest vinden, der driller. Jeg har ikke før roet en lastet kajak i store søer, så det var dejligt, at det gik fint.
Da jeg er kommet op til Rømø kan jeg meget af tiden ro på lavt vand inden for brændingen. Brændingen ser tilgengæld ud til at gå rigtigt langt ud. Konstant ror jeg med en vinkel på 30-40 grader til kysten for at holde den rigtige beholden kurs.

Ved Lakolk orker jeg ikke mere. 12 km på 5 timer er ikke imponerende, men det er trods alt bedre end at være blevet i land. Jeg vil gerne ro mindst 40 km om dagen, men jeg håber, at jeg kan hente det i det lange løb.

3 kommentarer:

  1. Hej Geo,
    Var i Ho Bugt i dag, det blæste godt nok en del... håber du bliver ved....
    Mvhh

    Fylkir Sævarsson

    SvarSlet
  2. Thomas Steen Nielsen2. juni 2013 kl. 13.43

    Når du engang når dertil, kan jeg kun tilråde at gå udenom kaaresand. Dvs venstre om. Den kostede mig mange timer og besvær både 2011 og 2012

    SvarSlet
  3. Hold ud, det bliver bedre - vi holder øje og hepper på dig.

    SvarSlet