fredag den 28. juni 2013

Dag 28 - Torsdag den 27. juni
Roet 39 km

Vejrudsigterne havde været lidt uklare, men det skulle stadig blæse en del fra SV, dog skulle det måske lette lidt på det i løbet af dagen. Så jeg tillod mig at sove længe. Da jeg vågnede, kunne jeg ikke mærke blæst i teltet, så jeg gjorde mig glad klar til at tage afsted. Kl. 9 var jeg klar til at gå på vandet. Jeg kunne nu godt se, at det stadig blæste en del, og da jeg kom ud, var jeg ved at opgive. Jeg ville krydse til Femø og begav mig afsted. Jeg synes godt nok, at det var hårdt og efter et lille kvarter gav jeg op og gik tilbage til land. Jeg ville lige se vejrudsigten an. Den var nu ikke opmuntrende på at vente. Jeg læste dog den sidste historie i den Jumbobog, jeg købte i går. Men så tog jeg afsted.

Det blæste 8-10 m/s jævnfør sejladsudsigten, og det tog mig tre og en halv time at komme de cirka 10 km. til Femø. Bølgerne var dog ikke så slemme, så det var mest vinden, der drillede. På Femø holdt jeg pause, inden det gik videre mod Fejø. Her kom jeg i læ for vinden, og nu fælte jeg endelig, at jeg kom nogen vegne. Fra Fejø gik det til den næste lille ø. Ifølge mit vejkort ville jeg lige kunne runde øen, inden jeg gik mod Lolland. Her rendte jeg dog ind i sandbanker og skarvkolonier, så jeg måtte gå lidt en omvej, for at komme uden om. Det er ikke en skøn lugt, der kommer fra kolonierne. Den minder noget om lugten fra fiskemelsfabrikken i Hanstholm.
Men jeg kom rundt og gik ind mod Lolland. Nu var vinden faldet noget, eller også gav Lolland bare meget læ, så det gik fint, selv om jeg skulle lige mod vinden.

I morgen håber jeg, at jeg kan få krydset til Langeland. Vinden skulle gå i syd, men stadig være ret kraftig. Jeg må se på, hvordan det gå. Jeg har stadig god tid, selv om jeg ikke har fået roet så meget de sidste par dage. Der kan også være en del strøm i Langelanddsbælt. Ikke at det betyder det helt store for mit kryds, men jeg vil nødigt drives i den forkerte retning. Min plan er at gå syd om Langeland.

Jeg er blevet spurgt om, hvordan jeg tracker min rute. Svaret er, at det gør jeg ikke. Min plan var, at gøre det med min gps og så lægge sporet ind på google earth. Men min gps har fået en del saltvand gennem de sidste fem år, så den er noget ustabil. I stedet plotter jeg ruten ind på kraks side om aftenen, og måler dagens roning op på den måde.
I det hele taget bruger jeg ikke gps'en meget. På store kryds tænder jeg den indimellem for at se, om jeg driver fra min ønskede rute, men ellers holder jeg mig mest til mit uundværlige dækskompas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar