mandag den 24. juni 2013

Dag 24 - Søndag den 23. juni
Roet 66 km

Jeg havde ikke ville slå telt op, da jeg jo lå et ret offentligt sted, så jeg sov under åben himmel. Ydermere ville jeg teste, om det var koldt at sove uden sovepose, så jeg sov bare i min bivubag (vandtæt overtræk til soveposen). Det var ikke specielt varmt. Men det gjorde det nemmere at komme op om morgenen. Så jeg var på vandet kl. 7. 

Det gik mod København langs kysten. Vinden var fra syd omkring 4 m/s.Der var vist triatlon i gang inde på land, og jeg så dog også enkelte havsvømmere, men de trænede vist blot.
Da jeg nærmede mig København havn blæste det op til 5-7 m/s. Jeg havde lidt svært ved at orientere mig i forhold til hvor, jeg skulle gå ind. Og der var flere kapsejladser, så jeg ville gerne undgå at ligge ude på åbent vand. Da jeg så var ved at nærme mig havnen, gik det op for mig, at virkeligheden ikke svarede til det søkort, jeg havde set på. Der er et nyt havneanlæg under opbyggelse, så jeg måtte lidt mod nord igen langs en ny mole. Da jeg så fik rundet molen og kom ind i havneløbet, så blev forholdende pludseligt vanskelige. Mens jeg havde været lidt i læ før, så kom vinden nu uhindret. Og der blev skabt refleksbølger langs molen. Jeg tror, at det er det vanskeligste vand, jeg har roet i på denne tur. Lidt efter kom jeg dog i læ, og forholdene bedrede sig. Jeg kom rundt om Trekroner og rigtigt ind i København. 

Det var en rigtig god oplevelse at se København fra kajak. Det skal gentages på et tidspunkt, hvor jeg har bedre tid. Ca. ved Christiansborg gik jeg ind på Kayak Republic for at spise frokost. Det er et dejligt koncept, de har der. Man behøver ikke have dårlig samvittighed over at komme ildelugtende og med vådt tøj. Her mødte jeg Uffe Witt, der sidder i juryen for det Rød-hvide bånd og dermed skal bedømme min tur til november. Vi talte om hans, mit og andres forsøg på at komme Danmark rundt.

Jeg havde været i kontakt med formanden for Bryggen Kajak Club og havde fået lov til at have min kajak der om natten, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Men nu fortrød jeg det, og havde mest af alt lyst til at fortsætte. Så jeg skrev til Jan, at jeg ikke kom alligevel.

Jeg fortsatte nu sydpå ud af byen. Jeg har godt på Dansk Kajaksurf Forum hørt om det, der kaldes Sluserne. Jeg var ldit spændte på, hvad det indebar og om der kunne være lukket. Det voldte dog ingen problemer, men jeg kan godt forestille mig, at der kan være tryk på, når forholdene er rigtige. Der var pænt med strøm

Ude ved Amager Fælled spiste jeg aftensmad. Det var lidt vanskeligt at komme i land på stenmolen, men det gik.
Så krydsede jeg over Køge bugt. Det er lidt mod mit princip at krydse, når det er mørkt, men forholdene var gode, og jeg havde en helt magisk kajakoplevelse. Jeg havde diamanter i armene, vinden fald og tvejret var klart. Rundt i bugten kunne man jeg se røgsøjler fra de mange Sankt Hansbål. Og ude midt i bugten 10 km fra land kunne jeg lugte bål.Det var også fyrværkeri mange steder. Det er ikke noget, jeg er vandt til i forbindelse med Sankt Hans, men sådan gør man måske herovre.

Jeg kom i land i Magleby Skov og ville tage det sidste stop tobak, som jeg havde med. Mens jeg gjorde det, brændte der hul i min majspibe, så nu er det slut med det. Ved midnat lagde jeg mig til at sove under åben himmel, men denne gang med sovepose.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar