torsdag den 20. juni 2013

Dag 21 - Torsdag den 20. juni.
Roet 48 km


Jeg havde overnattet ved Boeslum Strand i et af de sheltere, der er sat op i forbindelse med Syddjurs kajakrute. Den bliver jeg vist nødt til at tage i sin helhed inden længe. Det er jo mit nabolag. Det flinkeste ægtepar gik og gjorde Strandkiosken klar til åbningen dagen efter, og jeg fik strøm på mine ting hos dem.

Vejrudsigten tydede på, at vinden ville være mest fordelagtigt til et kryds så tidligt på dagen som muligt. Men truede også med tåge i de tidlige morgentimer. Jeg havde sat uret til kl 2:30, for at kunne gå på vandet så tidligt som muligt. Da det ringede, var der så tåget, at jeg i hvert fald ikke skulle på vandet lige foreløbigt. Så jeg kunne sove et par timer mere og stod op 4:30. 5:30 var jeg på vandet. Planen var egentligt at gå til Hjelm først, men jeg tænkte, at det var der ingen grund til. Så kursen blev sat mod Sjællands Odde.

Der var stadig noget diset til at starte med, hvilket ikke er så rart, når man skal begive sig ud i åben trafik. Jylland forsvandt snart i tågerne, og jeg havde nu bare grå intethed hele vejen rundt. Vinden var 2-4 m/s fra NV den første times tid, så jeg havde medvind. Så gik den i NØ lidt tid og steg til 6-8 m/s for så at gå i N og falde til 4-6 m/s, og holde sig sådan resten af turen. Tågen lettede lidt, men sigten blev aldrig god.
Da jeg var ca. halvvejs kom der fire bysvaler flyvende hen over mig. De virkede til at være noget på afveje.
Lidt senere kunne jeg høre hornet fra et skib komme nærmere og nærmere. Jeg synes, at det lød meget højt og undrede mig over, at jeg ikke kunne se noget. Pludselig brød skibet gennem disen. Sigtbarheden var noget ringere, end jeg havde bedømt den til. Men containerskiber passerede i god afstand foran mig. Pludselig opdagede jeg, hvorfor det havde tudet sådan. Et andet skib brød igennem disen og passerede bag om mig. Også det var i god afstand, men jeg ville nu have ønsket at sigten var bedre. 

Alt i alt gik krydset rigtigt fint. Det var måske ikke så smart, at sigten var så ringe. Det er anden gang, at jeg tager krydset til Sjællands Odde. Første gang føltes det som en næsten uoverkommelig opgave. Denne gang føltes det til at gå noget hurtigere, selv om at forholdende egentligt var vanskeligere med bølger og tåge denne gang. Men denne gang viste jeg jo, at jeg kan klare det.

Jeg skal bruge mange kræfter på at holde kursen, når jeg har vinden ind agten for tværs. Min finne kan som sagt ikke gå langt nok ned (Jeg bør nok sætte en længere wire i). Men det betyder, at jeg spilder mine kræfter på at holde kursen, så jeg kommer ikke så hurtigt frem, som jeg burde i denne medvind.

Nu ligger jeg i et af de sheltere, der er i Havnebyen på Odden. Jeg ville gerne have roet lidt længere, men jeg havde behov for at handle, og så gad jeg ikke i kajakken igen, da det var ordnet. De taler godt nok sjovt herovre på Sjælland.

Jeg nærmer mig Storkøbenhavn, og jeg er lidt betænktsom vedrørende, hvor min kajak og jeg skal være om natten. Hvis der er nogen, der har forslag til, hvor det er muligt at telte, eller ved, hvor jeg kan have kajakken liggende for natten, så må de meget gerne sige til.

4 kommentarer:

  1. Kontakt formanden for Helsingør kajakklub. Mener han hedder Michael. Der kan du overnatte.

    SvarSlet
  2. Stort til lykke med dit kryds, du er på vej i mål....

    SvarSlet
  3. Der er et åbent stykke mellem Liseleje og Tisvilde, hvor man kan telte på stranden uden at det bliver i folks have. Ved andet livredderskur efter Liseleje (Stængehus) er der også toiletbygning og vand at få ca 200m inde fra stranden.

    SvarSlet
  4. I København kan overnatte ved Bryggens Kajak Club (bryggenskajakclub.dk / https://www.facebook.com/groups/10316637332/)

    SvarSlet