tirsdag den 25. juni 2013

Dag 25 - Mandag den 24. juni
Roet 48 km

Jeg var kommet sent i posen, så jeg tillod mig at sove til kl. 7. Vejret var godt, så jeg tillod mig at bruge noget tid på at få tørret mine ting. Kl. 9 kom jeg på vandet. Vinden var fra SV, men jeg var til start i læ, så den lå omkring 2 m/s. Inden længe kom jeg til Stevns Klint. Jeg bliver ved at føle disse klinter som imponerende og helt udanske. Som jeg bevægede mig rundt om klinten kom jeg ud i lu og vinden tog til omkring 4 m/s. Ved  den kirke, som jeg ikke lige husker navnet på, der ligger helt ud til klinten gik jeg i land. Jeg kunne nemlig huske, at der var en iskiosk, og jeg trængte netop til en is. Men efter at have besteget de stejle trapper måtte jeg indse at kiosken var lukket, så jeg måtte tilbage til kajakken med uforrettet sag.
Videre langs klinten kom jeg forbi Stevnsfortet, hvor de danske spidser skulle skjule sig i tilfælde af atomkrig under den kolde krig. Der var forskellige armerede døre og udluftningskanaler ind i klinten.

I Rødvig gik jeg ind for at handle og købe is. Is blev det dog ikke til, da jeg var for nærig til havnens priser. Efter pausen krydsede jeg over Faxe Bugt til Jungshoved, hvor jeg havde tænkt mig at overnatte. Her var dog sumpet sivskov langs kysten, så det var ikke tillokkende. Frem med telefonen og tænde for Shelter app'en. Den viste, at der var et shelter i Sandvig Havn 7 km væk. Det betød en lille omvej, men på vej derhen blev der ved med at være siv i området, så det var nødvendigt. Jeg fandt ind i havnen og fandt to fine sheltere. Og så var der toilet. Det er nu en dejlig ting.

Der er enormt mange svaner i store flokke hernede. Jeg ser også enkelte par med unger, men flest af disse flokke. Jeg tænker om det er ungfugle, der ikke er kønsmodne, siden de ikke har fundet sig en mage og en lille sø at få unger i. Det er altid imponerende at høre svanerne lette. Det lyder som et gammelt damplokomotiv, der skal starte.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar