lørdag den 15. juni 2013

Dag 16 - Lørdag den 15. juni
Roet 33 km


Da jeg tog afsted, havde jeg en forhåbning om at tage et udvidet Danmark Rundt. Jeg ville gerne uden om det hele, hvilket medførte, at jeg havde tænkt mig at gå over Læsø og derfra krydse til Sverige, for så at gå langs den svenske kyst og rundt om Bornholm, inden jeg vendte tilbage til Danmark. Det har ligget i kortene at de sidste dage, at jeg ikke ville gennemføre denne tur. Dels har jeg ikke lige vejrudsigten med mig til et kryds fra Læsø til Sverige (lidt over 40 km), dels er min tørdragt ikke længere at betegne som tørdragt, og dels, så gider jeg ikke bruge den ekstra tid. Så jeg giver op i forhold til den ønskede tur og vil nu fortsætte af en mere konventionel Danmark Rundt rute.
Da Shackleton undskyldende skrev til sin kone, hvorfor han var vendt om i sit forsøg på at nå Sydpolen som den første, skrev han, "I thought you'd rather have a live donkey than a dead lion." Og på norsk siger man at, "det er ingen skam å snu." Jeg håber, at samme gælder for mig.

Jeg vidste godt, at jeg ikke skulle så langt i dag, da jeg havde en aftale med mine bedsteforældre i Sæby, hvorfor jeg nok sov for længe. Så jeg fik lidt travlt med at komme af sted, da jeg først kom op. Vejrudsigten truede også med kraftig blæst og regn ud på eftermiddagen. Jeg kom afsted, Igen med P1 morgen i ørerne. Vinden var lige imod, men holdt sig under 6-7 m/s hele dagen, men stigende fra morgenstunden.

Jeg kom smertefrit udenom Frederikshavn Havn, hvor jeg også mødte turens første anden kajakroer. Det er tydeligt, at jeg er kommet ind i indre farvande, da der er kommet noget mere aktivitet fra lystsejlere og andre fritidsfolk på havet. Ved havnen så jeg de danske isbrydere. Gad vide, om de kommer i brug igen. Var de ikke ved at blive solgt? Lige efter Frederikshavn Havn så jeg to kajakfolk mere. Videre ned forbi Sæby. Jeg havde set, at der skulle være et shelter tæt ved vandet i Professorens Plantage. Det er der også, det var bare optaget af en familie, der holdt fødselsdag. Jeg kan i øvrigt varmt anbefale den app, der hedder "shelter". Der er overskuelig information om en masse sheltere, der ses på et kort. Der er vist flere sheltere på den app, der hedder "Lejrpladser", men jeg kan bedre lide "shelter".

Nå, jeg havde slet ikke tid til at forholde mig til shelter, da jeg skulle tilbage til Sæby. Så jeg gik de 6 km til Sæby Havn og fik en tiltrængt fiskebuffet på "Franks restaurant", hvor farmor og farfar ventede på mig. Det var rart med noget godt mad, i stedet for to uger med pulvermad, citronmåne og fastfood.

Under spisningen kom det lovede regnskyl og medfølgende tordenvejr. Der var de flotteste lyn, men jeg var nu glad for, at jeg netop da sad inden døre. Efter maden blev jeg heldigvis kørt tilbage til kajakken, og nu er teltet slået op på stranden. Og vejret er i øvrigt blevet rigtigt smukt.

De sidste par dage, er det ikke blevet til så mange kilometer, men nu håber jeg, at få skruet lidt op for distancerne igen.


Det er ikke kun i Vadehavet, at vandet pludselig er væk, når man gerne vil ud med kajakken.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar