mandag den 17. juni 2013

Dag 18 - Mandag den 17. juni
Roet 61 km.

Jeg havde brugt natten i det ene af de to sheltere, der er på Asaa havn. De og et fugletårn var bygget med støtte fra friluftsrådet, stod der. De var gemt lidt væk, så hvis ikke, at man ved, at de er der, så er de ikke nemme at finde. Og de står ikke på nettet. Fugletårnets placering var heller ikke så heldig. De var træer klods op af fugle tårnet på to af de tre sider med vinduer, og den tredje vej pegede halvt i den forkerte retning i forhold til hvor man ville forvente at se noget.

Men jeg kom fint afsted. Vinden var fra SV omkring 6 m/s. I løbet af dagen faldt den og gik i vest. Jeg havde altså lidt modvind fra morgenstunden, men det var ikke noget, der var til den store gene. Jeg havde radio i ørerne om formiddagen, og det betyder, at min opmærksomhed er delvist væk. Jeg husker ikke så meget af, hvad der sker omkring mig.
Men jeg så da et par strandskader jagte en måge. Det er de første strandskader, jeg har set siden Vadehavet. Når jeg ser strandskader, kommer jeg altid til at tænke på deres engelske navn, der er oistercatcher. Jeg har navnet fra, da jeg læste Haldor Laxnes 'Islands klokke' på engelsk. Her omtalte han østersfangerne, der gik i vandkanten iklædt deres smoking og ledte efter muslinger. Da jeg læste det, varede det noget, inden det gik op for mig, at han beskrev en fugl og ikke en virkelig person.

Det var et sidespring. Men jeg kom fint over Limfjordens munding. Syd herfor ligger der en masse sandbanker, og der er generelt lavvandet. Her savner jeg et rigtigt søkort. Det som man kan se på krak.dk viser bare, at der er vanddybder under 2 m, men fortæller ikke noget om sandbanker, hvilket er relevant i kajakken. Faktisk så er bankerne indtegnet på mit vejatlas i 1:200.000. Men jeg fandt vej genne bankerne, og kunne spise frokost.Det var pænt varmt i dag, og vinden var faldet noget, så i pausen skiftede jeg for første gang min tørdragt ud med min kortærmede rojakke og shorts. I klubben bliver jeg drillet med, at jeg roer med tørdragt så længe. Men jeg har to munderinger; tørdragt eller shorts og korte ærmer.

Jeg fortsatte syd over. Efter Als kom der igen sandbanker, så jeg måtte ro langt fra land. Efter at have krydset indsejlingen til Mariager Fjord forsøgte jeg at finde en vej gennem bankerne for at slå lejr, men det var håbløst. Jeg fortsatte lidt længere ned, og kunne her snige mig ind. Nu håber jeg, at jeg kan komme ud igen. Men jeg tror, at der er lavvande nu, hvor jeg kom ind, så det skal nok kunne lade sig gøre. Da jeg kom i land gik jeg lige op bag strandvolden og kiggede og kunne se, at det var sø og sump. Jeg tænkte, at det betød nok, at der ville være mange myg. Og det varede heller ikke længe, inden jeg var omringet. Så jeg slog teltet op i en fart og flygtede indenfor.

Vejrudsigten lader til, at det skulle være til at krydse til Sjælland på fredag eller lørdag. Så jeg skal bare sørge for, at nå ned til Hjelm inden da, hvilket nok skulle kunne lade sig gøre. Vejret skulle i hvert fald være med mig i morgen også.

Jeg er blevet opfordret til, at skrive lidt mere om mit udstyr. Det skal jeg nok gøre fremover, når jeg sidder et sted med strøm og skriver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar