torsdag den 13. juni 2013

Dag 14 - Torsdag den 13. juni
Roet 54 km

Stod op kl. halv seks. Morgenmaden bestod af en mine færdigblandede poser med havregryn, rosiner, sukker og mælkepulver. Så er det bare at hælde koldt eller varmt vand på. Jeg kom på vandet 6:45 og tog for første gang radio i ørerne. Jeg ved ikke, om det betyder, at jeg ikke har mere at tænke over.
Det var finregn fra morgenstunden og næsten ingen vind. Der lå en doven sæl på stranden, men den hoppede dog i vandet inden jeg kunne nå at tage et billede. I løbet af dagen var der byger og vinden steg til 8-9 m/s fra SV. Så jeg havde god fart på op mod Grenen.
Efter at have rundet fyret, hvilket må være ca ved det nordligste punkt, gik det V-SV mod Grenen. Det er først i forbindelse med denne tur, at det er gået op for mig, at Grenen ikke er det nordligste punkt. Jeg er lidt skuffet. Vinden løb næsten parallelt med Grenen, så ud for Grenen mødte bølgerne og vandet kogte i krabbe søer. Der stod skumsprøjt flere meter op i luften, så jeg var lidt nervøs. Det gik dog relativt nemt, selv om det krævede fuld koncentration. Efter Grenen var det dog ikke nemt. Nu skulle jeg til at ro mod vinden. Det gik meget langsomt fremad, hvilket var noget træls ved passagen af Skagen havn. Ved mundingen lå jeg og kiggede mig for, og da der tilsyneladende var fri bane, gav jeg den gas over. Da jeg var halvvejs ovre kommer der en lodsbåd eller lignende ud. Jeg kan ikke gøre andet end at slå bak, og det vare ikke længe for vinden at skubbe mig tilbage ud af løbet. Da der igen er fri bane kommer jeg over. Der står dog en flok lystfiskere på den anden side. Belært af mine erfaringer fra Hanstholm holder jeg god afstand og må gå langt uden om. Jeg kan se deres liner gå langt ud, men jeg kan ikke se hvor langt, så jeg er lidt nervøs for en gentagelse af mit uheld. Jeg klarer mig dog fri og er gået ind lidt syd for Skagen.

I morgen siger udsigten en del vind fra vest. Men jeg håber, at jeg i fralandsvinden kan smyge mig langs land og komme lidt syd på. Jeg er dog mentalt forberedt på, at tage det roligt i morgen




2 kommentarer:

  1. Hej Geo.
    Takker for gode opdateringer undervejs på din tur rundt om DK. Spændende at følge din tur og læse om dine oplevelser. Rigtig god tur og nyd det.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlet
  2. Så går det syd over, Stærkt gået på vestskysten, Geo. Sender god karma din vej, du holder nogle seje dagsdistancer.

    ps. på havnen i Sæby er der en restaurant med "all you can eat fiskebuffet" hvis du har fået nok citronmåne :-)

    SvarSlet